SmartPafa :: Khas Untuk Semua :: SmartPafa

Kod 2 ( Rukun Islam )

Thursday 23 June 2011


Soalan L2.1:
Sebutkan Rukun Islam satu persatu.


Jawapan:
  1. Mengucap Dua kalimah Syahadah.
  2. Menunaikan Solat Lima Waktu sehari semalam.
  3. Mengeluarkan zakat.
  4. Berpuasa bulan Ramadhan.
  5. Menunaikan Haji bagi yang berkuasa.


Soalan L2.2:
Huraikan Rukun Islam:
  1. Mengucap Dua kalimah Syahadah.
  2. Menunaikan Solat Lima Waktu sehari semalam.
  3. Mengeluarkan zakat.
  4. Berpuasa bulan Ramadhan.
  5. Menunaikan Haji bagi yang berkuasa.


Jawapan: Huraian Rukun Islam ialah
  1. Mengucap Dua Kalimah Syahadah: Suatu pengakuan tentang adanya Allah dan keesaanNya, dan satu pengakuan tentang kerasulan Nabi Muhammad SAW.
  2. Solat lima waktu ialah: Ibadat yang mengandungi perkataan dan perbuatan yang dimulai dengan takbir dan diakhiri dengan salam. Ia wajib ditunaikan lima waktu iaitu: Zuhur, Asar, Maghrib, Isya' dan Subuh.
  3. Mengeluarkan Zakat: Ibadat dengan cara mengeluarkan sebahagian harta yang tertentu, diberikan kepada orang yang tertentu, dengan syarat tertentu. Zakat tersebut ialah Zakat Fitrah dan Zakat Harta.
  4. Berpuasa bulan Ramadhan ialah: Ibadat dengan cara menahan diri daripada perkara-perkara yang membatalkan puasa, mulai dari terbit fajar hingga terbenam matahari disertakan dengan niat. Ia wajib ditunaikan selama sebulan dalam bulan Ramadhan.
  5. Menunaikan haji bagi yang berkuasa: Ibadat yang wajib ditunaikan di Mekah sekali dalam seumur hidup ke atas orang yang mampu, dengan syarat tertentu dan pada waktu yang tertentu.


Soalan L2.3:
Terangkan kepentingan Rukun Islam bagi setiap muslim.


Jawapan:
Rukun Islam adalah perkara sangat penting yang wajib dilaksanakan supaya seseorang itu menjadi muslim yang sejati. Ibadat-ibadat yang terkandung dalam rukun Islam itu menghubungkan manusia dengan Allah dan manusia sesama manusia.


0 comments:

Post a Comment

Suka SmartPafa

Pengikut SmartPafa